تحلیل عملکرد گونة روایت و شتاب منفی داستانی در زبان غنایی (مطالعة موردی: منظومة مهر و ماه جمالی دهلوی)
نویسندگان
چکیده
بررسی ساختاری آثار کلاسیک روایی، جایگاه مناسبی برای کشف روابط مؤلفههای داستانی با زبان است. پیرنگ کامل منظومة عاشقانة مهر و ماه بستری مناسب برای نشان دادن این روابط فراهم میکند. در زبان غنایی منظومة مذکور کارکرد ادبی و عاطفی زبان بر سایر نقشهای زبانی غالب است. هدف نگارنده در این جستار، جمع سه نظریة متمایز در حوزه ساختار داستان و کارکردهای زبان است که در نهایت به الگویی کلی در این رابطه دو سویه منتهی میگردد. هنگامی که راوی بر حضور خود در داستان تمرکز کند (+) کارکرد عاطفی زبان قویتر میشود و زمانی که به توصیف کنشها، کنشگران و سایر پدیدهها (+) میپردازد، کارکرد ادبی زبان خود را بیش از پیش نشان میدهد، زیرا در این ساحت عموماً صنایع ادبی بیشتری به اقتضای شیوة داستانپردازی کهن در متن وارد میشود. توصیفهای منظومه اعم از پدیدههای طبیعی، ظاهر و سیرت قهرمانان داستان و حتی شرح جزئیات برخی از کنشهای غنایی مانند شکار، شب زفاف، بزم و ... که شتاب روایت را کاهش میدهد، محمل ظهور کارکرد ادبی زبان غنایی است. شکوائیههای ذهنی، نجوای با خویشتن، مناظرههای یک طرفه با عناصر طبیعت و... به سبب بافت خاص زبانی که عمدتاً با ادات ندا و تمنا همراه است با کارکرد عاطفی زبان غنایی رابطة مستقیم دارد. گفتمان عاطفی در بطن روایت شکل میگیرد و ساز و کار کنشهای داستانی را به حداقل میرساند. استفاده از مدل طرحوارة عاطفی برای نشان دادن امیدواری شوشگر در عین ناامیدی و ایجاد اعتماد به نفس برای وصال یار از دیگر دستاوردهای این پژوهش است.
منابع مشابه
تحلیل عملکرد گونه روایت و شتاب منفی داستانی در زبان غنایی (مطالعه موردی: منظومه مهر و ماه جمالی دهلوی)
بررسی ساختاری آثار کلاسیک روایی، جایگاه مناسبی برای کشف روابط مؤلفه های داستانی با زبان است. پیرنگ کامل منظومه عاشقانه مهر و ماه (جمالی دهلوی، 1353) بستری مناسب برای نشان دادن این روابط فراهم می کند. در زبان غنایی منظومه مذکور کارکرد ادبی و عاطفی زبان بر سایر نقش های زبانی غالب است. هدف نگارنده در این جستار، جمع سه نظریه متمایز در حوزۀ ساختار داستان و کارکردهای زبان است که درنهایت، به الگویی کل...
متن کاملرابطة گونة روایی و شتاب منفیِ داستانی با کارکردهای زبان غنایی
نوع غنایی، وسیعترین نوع ادبی زبان فارسی شناخته میشود که با در برگرفتن شاخههای مختلف با عواطف و احساسات انسانی رابطه دارد. منظومهسرایی عاشقانه که از مهمترین بخشهای ادب غنایی است، بستری مناسب برای پژوهشهای ساختاری فراهم میکند، زیرا از یک سو با زبان غنایی و از سوی دیگر با اصول داستاننویسی سروکار دارد. عصر صفوی که دوران رشد و شکوفایی منظومهسرایی عاشقانه است، از این حیث اهمیّت قابلتوجهی د...
متن کاملرابطه گونه روایی و شتاب منفیِ داستانی با کارکردهای زبان غنایی
نوع غنایی، وسیع ترین نوع ادبی زبان فارسی شناخته می شود که با در برگرفتن شاخه های مختلف با عواطف و احساسات انسانی رابطه دارد. منظومهسرایی عاشقانه که از مهم ترین بخش های ادب غنایی است، بستری مناسب برای پژوهش های ساختاری فراهم می کند، زیرا از یک سو با زبان غنایی و از سوی دیگر با اصول داستان نویسی سروکار دارد. عصر صفوی که دوران رشد و شکوفایی منظومه سرایی عاشقانه است، از این حیث اهمیّت قابل توجهی دا...
متن کاملتحلیل عناصر داستانی در منظومة «لیلی و مجنون» مکتبی شیرازی
مکتبی شیرازی، شاعر قرن نهم هجری، با اثر لیلی و مجنون خود به شهرت رسیده، اثری که در قالب مثنوی و با طرحی داستانوار سروده شده است. منظومههایی نظیر لیلی و مجنون، مرز بین حکایت و داستانِ هنری هستند. به همین دلیل در ردیابیِ عناصر داستانیِ آنها گاه توجیه یک ادعا یا تخصیصِ یک عنوان، چندان آسان نیست و به خصوص در تقسیمبندیها، امکان دوگانگی بعضی انواع در داستانی واحد نیز وجود دارد. با اینهمه، هدف اصلی ...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملتطبیق و تحلیل منظومة تسبیح کربلا با روایت تاریخی ابنقتیبه
داستانهای عاشقانه به عنوان مهمترین بخش متون غنایی، سهم قابل توجّه از گسترة زبان وادب فارسی را به خود اختصاص دادهاند. مطالعات انجام شده در حوزة ادب غنایی نشان میدهد که سابقة این داستانها به آغاز شعر فارسی و آثاری چون آفریننامة بوشکور بلخی، ورقه و گلشاه عیّوقی و وامق و عذرای عنصری، بازمیگردد. کسب آگاهی در زمینة متون غنایی، عشّاق ادب فارسی و آشنایی با صاحبان این آثار چندان دشوار نمینمای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جستارهای زبانیناشر: دانشگاه تربیت مدرس
ISSN 2322-3081
دوره
شماره مقالات آماده انتشار 2015
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023